ADRIANA FAIZUL : Jun 2015

FAIZABUNYAMIN TABUNG

30 Jun 2015

ANDAI AJAL DALAM TIDUR

Assalammualaikum dan salam sejahtera
ANDAI AJAL DALAM TIDUR...
Duhai suami fahamilah isteri
Duhai isteri fahamilah suami
EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN
Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.
“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :
1. Sebelum khatam al-Quran.
2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.
3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.
4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".
Bertanya Siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “
Rasulullah tersenyum dan bersabda :
1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim, ‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’ lam yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “
2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “
3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )
4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar " ( 3x )
Sampaikanlah kepada orang lain, maka ini akan menjadi sedaqah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insyaAllah. ..
Semoga ia memberikan manfaat buat anda semua.
Sekian terima kasih....

25 Jun 2015

SAHUR SIHAT UNTUK ANAK-ANAK

Assalammualaikum dan salam sejahtera....

Alhamdulilah.... Semuanya sihat-sihat belaka....Bertemu lagi kita dalam ruangan blog ini...

Hari ini kita sudah menjalani ibadah puasa untuk hari ke lapan (8)....

Bagaimana anak-anak kita menjalani ibadat puasa kali ini? Umurnya mereka masih lingkungan kurang daripada 10 tahun mungkin sesuatu yang sukar. Adakah mereka sentiasa sentiasa...?
Walaupun mereka masih sesi persekolahan untuk RAMADHAN AL MUBARAK ...tentu mereka letih dan penat ....

Bagaimanapun, mereka mesti berlatih daripada sekarang kerana ketika  usia mencapai 12 tahub a tau baligh , mereka sepatutnya sudah sudah berpuasa penuh.

Berpuasa pada asas menahan lapar dan dahaga.

Badan memerlukan memerlukan air yang mencukupi Dan mereka mesti mengekalkan jumlah air yang sewajarkan untuk bertahan sehingga waktu berbuka.

Mereka boleh menggunakan pengetahuan yang dipelajari dalam mata pelajaran SAINS untuk mengekalkan air dalam tubuh.

Air yang diminum mungkin tidak kekal lama di dalam bad an kerana proses perkumuhan.

Mereka masih boleh mendapat air yang kenal lebih lama di dalam badan dengan memakan buah-buahan atau sayur-sayuran yang mempunyai kandungan air yang banyak.

Makanan ini jug a banyak serat dan kasya dengan potassium yang sangat baik untuk orang yang berpuasa.

Buah-buahan dan sayur-sayuran ini sepatutnya dimakan ketika bersahur.

Antaranya ialah tembikai belimbing pisang betik mangga dan kismis atau jus prun dan oren.

Sayur-sayuran seperti timun tomato dan brokoli juga mempunyai banyak air.




Semoga Ia memberikan manfaat untuk anda sekalian....
Sekian terima kasih

24 Jun 2015

KISAH SI IBU

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulilah semuanya sihat-sihat belaka....

Berkongsi kisah tentang kehidupan sebuah keluarga. Terutama sekali si  IBU punyai anak.

1. Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menmpakkn segalanya ADA

3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata. » Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata. » Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

3 Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur. » Anak » Ibu » Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

6. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak ayah kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada perntukan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.

“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”. Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya. Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.1

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mmbersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

ANAK2 BERMASALAH LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepdanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK » Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia. Oleh kerana sahabat2 dalam group ni saya sayangi... Dengan niat yg baik ikhlas kerna Allah same2 berdoa "Yaa Allah, Ya Rahman, Ya Rahim.... Orang Yg M'baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥ Sabar‥ Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥ Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥ Mudahkan Rezekinya‥ Sihatkan Tubuh Badannya‥ Jika Dia Melangkah‥ Selamatkanlah Dia‥ Mudahkan Langkahnya‥ Aaminn… berkongsi Lah  bersana Teman Yg anda Sayangi  Hidupmu Akan Bahagia Kerana  Itu Juga akan Mendoakanmu…

Semoga Ia memberikan manfaat buat anda sekali....

20 Jun 2015

SNEK SIHAT , RENDAH KARBOHIDRAT

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulilah semuanya sihat-sihat belaka..


SNEK SIHAT , RENDAH KARBOHIDRAT:

Tiada alasan kesihatan anda makan lebih daripada tiga hidangan sehari, tetapi jika anda berasa lapar di antara waktu makan., di bawah disenaraikan snek rendah karbohidrat yang mudah disedikan.


  • sepotong buah
  • yogurt
  • dua biji telur rebus
  • baby carrot
  • segenggam kacang
  • keju dan daging
  • lebihan makanan malam semalam



SNEK YANG SIMPLE 

13 Jun 2015

RAMADHAN 1436H /2015M

Assalammualaikum dan salam sejahtera...


Alhamdulilah ...

6 hari lagi kita akan bertemu RAMADHAN 1436H /2015M

Semoga kita akan mendapat GANJARANNYA yang berlipatganda daripada YANG MAHA ESA LAGI MAHA PENYAYANG ... SEMOGA PINTU SYURGA TERBUKA LUAS manakala PINTU NERAKA TERTUTUP RAPAT...

SYAITAN DAN IBLIS DIBELENGGU , MANA KALA PARA MALAIKAT ADA BERSAMA_SAMA KITA YANG SEDANG MENJALANI IBADAH PUASA DAN SOLAT SUNAT TERAWIH SOLAT SUNAT WITIR , MEMPERBANYAKKAN BACAAN AL QURAN DAN BERZIKIR dan BERDOA.

MARI LAH KITA SAMA SAMA mendapatkan GANJARAN PAHALA tersebut...



SEMOGA IA MEMBERI MANFAAT BUAT ANDA SEMUA 
dan juga untuk diri saya sendiri.

SEKIAN TERIMA KASIH

RAMADHAN AL MUBARAK YANG LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulilah ...semuanya baik-baik dan sihat-sihat semuanya...

Mari lah berkongsi serba sedikit kesilapan kerap dalam bulan RAMADHAN AL MUBARAK ... semoga RAMADHAN kali ini lebih baik sebelum ini... begitu juga untuk memberikan peringatan untuk diri saya sendiri... 




Semoga Ia memberikan manfaat buat anda semua

RUQYYAH AL SHARIAH MISHARY RASHID AL AFASY

Assalammualaikum dan salam sejahtera



Alhamdulilah ... anda boleh mendengarkan YOU TUBE tersebut...
sungguh menyenang dan mententeramkan hati yang resah dan bimbang...

sesuai juga untuk seisi keluarga...













Semoga ia memberikan manfaat buat anda semua...
sekian terima kasih

12 Jun 2015

Petua Agar Anak Ikut Cakap Ibubapa

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Anak-anak kita memerlukan perhatian sepenuhnya dari ibu bapa nya... Supaya mereka sentiasa mendapat perhatian dan kasih sayangnya dari ibu bapa. Kita sebagai ibu bapa tahu akan kemampuan dan kehendak mereka semua..

Antara petua tersebut agar mereka mengikut cakap ibu bapanya...:




1. Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat.



2. Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.











3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah ... hingga habis.





4. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".






5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.


RUQYYAH benteng pertahanan dalam keluarga anda





semoga ia memberi manfaat buat anda semua ...

sekian terima kasih...

Jadual Waktu IMSAK DAN BERBUKA PUASA bagi tahun 2015M / 1436H

Assalammualaikum dan salam sejahtera...


ALHAMDULILAH....


Tidak lama lagi kita seluruh UMAT ISLAM akan menjalai ibadah puasa di Bulan RAMADHAN AL MUBARAK..

Di sini saya ingin berkongsi JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA bagi tahun 2015M / 1436H

Anda boleh klik SINI untuk mengetahui masa berimsak dan berbuka puasa mengikut negeri anda semua...

SELAMAT MENYAMBUT KEDATANGAN BULAN RAMADHAN AL MUBARAK 1436h / 2015M.











Klik juga di sini sahaja pun boleh:




SEMOGA memberi MANFAAT BUAT ANDA SEMUA ...

Mintak maaf jika ada salah dan silap selama ini...


8 Jun 2015

Cara melakukan Ibadat Solat Sunat Terawih Dan Solat Sunat Witir secara bersendirian

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Tidak lama lagi bulan Ramadahan akan muncul ...
Marilah kita sama mendapatkan GANJARAN PAHALA YANG DIKURNIAKAN OLEH ALLAH SWT...
PAHALA YANG TELAH DIJANJIKAN OLEHNYA... janji Allah swt itu PASTI..

Buat mereka yang tidak dapat menunaikan ibadah sunat ini , mereka boleh menunaikan di dalam RUMAH ... lakukan selepas solat Isyak... selepas itu baru lakukan solat SUNAT TERAWIH dan SOLAT SUNAT WITIR...

Caranya seperti berikut:







































Sekian Terima Kasih...

Semoga Ia memberi Manfaat Buat ANDA sekalian...









1 Jun 2015

Apa itu KETAGIHAN INTERNET????

Assalammualaikum dan salam sejahtera...



Adakah Anda " KETAGIH INTERNET"?....





Aplikasi Internet yang boleh diakses melalui pelbagai media memburukkan masalah ketagihan internet di dalam masyarakat, khususnya generasi muda. Namun ada cara untuk anda menangani ketagihan ini.


Apakah maksudnya???


Ketagihan Internet atau ketagihan komputer meliputi beberapa masalah kesukaran mengawal pelbagai aktiviti. Antaranya;


  1. ketagihan Seks siber - kerap melayari pornografi dalam internet , ruang sembang orang dewasa atau laman lakonan fantasi dewasa.
  2. ketagihan hubungan siber - ketagih menggunakan laman sosial , ruang sembang dan menghantar mesej secara maya sehingga rakan maya lebih penting daripada hubungan dengan ahli keluarga dan rakan-rakan di sekeliling.
  3. kemaruk untuk menggunakan internet - umpamanya untuk bermain berjudi atau membeli belah secara online sehingga menimbulkan masalah kewangan dan berkaitan kerja atau sekolah.
  4. Terlampau banyak maklumat - dorongan kuat untuk melayari internet atau membuat penyelididikan secara online sehingga menjejaskan produktiviti keran dan mengurangkan interaksi sosial dengan keluarga dan kawan-kawan.
  5. ketagihan komputer - kegilaan bermain permainan komputer seperti SOLITAIRE atau MINESWEEPER , atau minat melampau memprogram komputer.



Apakah Tanda dan simptom ketagihan Internet???



Tanda dan simptom :


Setiap orang menunjukkan cara dan simptom ketagihan internet yang berbeza. Berikut adalah beberapa tanda bahawa cara penggunaan internet anda mungkin bermasalah.


  1. Tidak sedar masa berlalu ketika melayari internet 
  2. sukar menyiapkan kerja di sekolah atau di rumah.
  3. terasing daripada keluarga dan rakan-rakan.
  4. berasa bersalah atau perlu mempertahankan penggunaan internet anda.
  5. berasa teramat gembira apabila melakukan aktiviti dalam talian.







Apabila digunakan dengan bertanggungjawab , internet adalah satu ruang yang bagus untuk berinteraksi , bertemu orang baru, malah menjalin hubungan istimewa. Hubungan dalam internet lebih mendalam kerana ia berdasarkan fantasi , bukan realiti. Namun sedarlah bahawa hampir 50 peratus orang menipu mengenai umur , berat badan , pekerjaan , status perkahwinan dan jantina mereka dalam talian. Pertemuan sebenar mungkin mengecewakan anda.


ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign