UMMI ADRIANA: KARIPAP OH KARIPAP

FAIZABUNYAMIN TABUNG

8 Jun 2016

KARIPAP OH KARIPAP

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu. 


Semalam punya cerita dok fikir nak buat apa untuk  berbuka puasa. Akhirnya selepas sahaja solat Asar , saya ke dapur buat rencah dan inti karipap. Berperanglah saya kat dapur. 



Maaflah saya tak reti nak buat kelim tepinya. Jadi saya guna terap karipap tu... Bersila Lah saya menerap kulit karipap itu bersama-sama anak-anak.


" Wahhhh.... Ummi buat Karipap... Nyummy..." 

" Iye... Darwish dan alya kan suka makan Karipap kan?"

" Iye , Ummi , terima kasih."


Doh karipap:

2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar planta @ margerin
500gram tepung gandum
1camca garam
1 cawan air 

Cara :

1. Masukkan tepung gandum , minyak masak, planta, garam. Mixkan bahan tersebut.
2. Kemudian masukkan air ke atas tepung tersebut. Uli sehingga menjadi doh.


Intinya pula:


Daging atau isi ayam yang dikisar.
4-5 biji ubi kentang.
2 sudu serbuk Kari Adabi.
Bawang kisar.
2 sudu minyak masak.
Daun Kari.
3 cawan air


Cara menumis:

1. Masukkanlah bahan-bahan yang dikisar dan daun kari tumiskan hingga baik baunya.
2. Kemudian masukkan serbuk kari.
3. Kemudian masukkan ubi kentang serta daging kisar.
4. Masukkan pula air kedalam bahan-bahan tersebut. 
5. Empukkan semua itu.
6. Daun sup dan daun bawang berserta perasa garam secukupnya.




Maaflah imagenya kurang jelas.


Tersenyum sampai ke telinga Cik Suami tengok saya buat karipap kesukaannya.






Selamat mencuba resepi itu. Simple sahaja.

Sekian.
Terima kasih.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ukhwah ...
Terima kasih Singgah di sini. Segala komen anda dimanfaatkan dan dihargai.
Salah silap mohon maaf ye...

ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign