ADRIANA FAIZUL : November 2016

FAIZABUNYAMIN TABUNG

29 November 2016

KU SELALU DENGANMU

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.


Selalu Denganmu – Cherpen Band

Lelah Hati ku menanti
Cinta Yang mengisi hidupku
Engkau Tiba hadir memenuhi
Relung Hatiku yang telah lama sepi

Andainya Kau tahu betapa
Ku Memerlukan mu
Hingga hujung waktu

Aku ingin selalu
Selalu denganmu
Dalam Hidup dan matiku
Aku Ingin selalu
Selalu Didekatmu
Mendakap Mu sepenuh jiwaku

Engkau Tiba hadir memenuhi
Relung Hatiku yang telah lama sepi

Andainya Kau tahu betapa
Ku Memerlukan mu
Hingga Hujung waktu

Aku Ingin selalu
Selalu Denganmu
Dalam Hidup dan matiku

Aku Ingin selalu
Selalu Didekatmu
Mendakap Mu sepenuh jiwaku

Andainya Kau tahu betapa
Ku Memerlukan mu
Hingga Hujung waktu

Aku Ingin selalu
Selalu Denganmu
Dalam Hidup dan matiku
Aku ingin selalu
Selalu denganmu
Dalam hidup dan matiku

Aku ingin selalu
Selalu Didekatmu
Mendakap Mu sepenuh jiwaku

Aku Ingin selalu
Selalu Denganmu






27 November 2016

TIP UNTUK WAJAH YANG CANTIK

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.

Jom kita Cantik kan kulit wajah :



1. Minyak zaitun ~ satu sudu sahaja minyaknya.
2. Brown sugar @ gula perang ~ ambil 2sudu. Campurkan bersama minyak zaitun
3. Jus lemon ~ ambil sesudu lalu campurkan ke semuanya bahan tersebut sehingga sebati. Lalu scrubkan ke wajah anda. Kemudian cuci bersih dengan air.



1. Epal ~ sagat atau dilecekkan 
2. Yogurt ~ Gaul sebati bersama epal.
3. Jus lemon ~ masukkan sesudu pada campuran epal dan yogurt tadi. Kemudian tempekkan pada wajah anda. Last , cuci bersih dengan air.



1. Putih Telur
2. Serbuk kunyit ~campurkan bersama putih telur.
3. Lemon ~ titiskan dengan lemon. Sapu di bahagian wajah.



1. Nenas ~ ambil sepotong saja dan hancurkan
2. Cottan ball ~ celup kan pada paste nanas dan tenpekkan pada kulit wajah. Biarkan selama 20 minit. Kemudian cuci bersih ye...

Selamat mencuba....



Sekian.
Terima kasih

SEMOGA SAYA CEPAT SEMBUH SELALU

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.



Didalam surah itu terdapat do’a Nabi Ibrahim kepada sang pencipta Al-Khaliq. Betapa indahnya dan santunnya nabi kita Ibrahim ‘alaihissalam sang kekasih Allah ketika berdo’a dan meminta kepada-Nya.

Dalam ayat ini terdapat contoh bagaimana Nabi Ibrahim ‘alaihissalam berdoa. Beliau memulai do’anya dengan memberikan lima sanjungan kepada sang Khaliq. Sanjungan pertama mengatakan bahwa Allah adalah sang pencipta sekaligus sang pemberi petunjuk (hidayah dalam masalah agama), yang kedua adalah Dia-lah yang memberikan makanan dan minuman, yang ketiga adalah yang memberi kesembuhan dari berbagai penyakit, yang keempat adalah yang menghidupkan dan mematikan dan yang kelima adalah zat yang mengampuni dosa.




Credit buat : DAKWAH STRATEGIK FB

20 November 2016

DOA MOHON PERNIAGAAN BERJAYA DAN UNTUNG

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.


DOA MOHON PERNIAGAAN BERJAYA DAN UNTUNG.


Amiiin..

Ya Rabbal Aalamiin...

Semoga Allah mempermudahkan segala urusan anda semua. Semoga Allah sentiasa luaskan RezekiNya pada kita semua...



19 November 2016

PERFUME NURRAYSA JAPANESE SWEET CHERRY

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.


Kini DILANCARKAN PRODUK BARU yg ke-21 keluaran NURRAYSA BEAUTY



.
PERFUME NURRAYSA  JAPANESE SWEET CHERRY
Eau De Parfum

.
'Wow! Bauan yang saaangat mahal dan TAHAN LAMA digabungkan dengan aroma bunga dan buah membuatkan anda angau tak tido malam bila terbau .

.
Bauan yang LUAR BIASA meningkatkan tenaga, tampil lebih berkeyakinan menyerap kepda si pemakai, rasa lebih tenang, lembut dan segar.

.
Si suami pasti akan tegur terlebih sayang, " hmmmm waaaanginya, sayang pakai ape ni ? " (sambil tersenyum ) .




.
Jangan percaya, tapi terus spray dan rasainya sendiri, uolsss pasti teruja :)

.
.

FIRST BATCH 50 000 botol sahaja, booking segera sebelum kehabisan stok.

.
.
HARGA ASAL
SM RM99.90
SS RM101.90

.
.
HARGA PENGENALAN
SM RM39.90
SS RM41.90

18 November 2016

TESTIMONI GLOWING DD MOIST CAKE

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.

TESTIMONI GLOWING DD MOIST CAKE:


Cantiknya sis ni... Nampak perbezaan sebelum & selepas pakai bedak DDMC 😍

Keyakinan Lebih Terserlah Dengan DDMC😉🌹✨

========================================

🌸 KELEBIHAN NURRAYSA GLOWING DD 
MOIST CAKE 🌸

🌷Menjadikan kulit gebu seawal 5 saat
🌷Melembabkan kulit
🌷Menutup cela
🌷Menutup tanda-tanda penuaan
🌷Mesra wudhuk
🌷Tanpa Silicon
🌷Mengandungi SPF 50++
🌷Kelihatan natural, tidak berminyak (water based) dan ringan
🌷Tahan lebih kurang 2 bulan
🌷Free sponge, berat hanya 12gm, berbentuk bulat, dan dilengkapi cermin

Biasa kita dengar BB cream je kan tapi bedak Nurraysa ni jenis DD cream tau. 3 in 1 😱😱
Ape yang 3 in 1 tuh ? 
Ha... Ni dia.. Gabungan dari:
💋Foundation
💋Concealer
💋Powder

Kod Tone Glowing DD Moist Cake Nurraysa

💛Light - kulit cerah / cerah putih kuning 
💖Medium - kulit sederhana cerah / cerah pink
💙Dark - kulit sederhana gelap / hitam manis / sawo matang

Berminat?







SHAMPOO HABBATUSSAUDA HAIR TREATMENT

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.





  • Shampoo + Conditioner  (2 dalam 1)
  • Tanpa SLES & Paraben
  • Menguatkan akar rambut juga mempunyai Vitamin B yang berkerja di luar & dalam rambut
  • Mengurangkan kegatalan kulit kepala
  • Membantu mengurangkan masalah kelemumur.
  • Mencegah rambut kering & kusam
  • Mencegah keguguran rambut
  • Ia meresap ke dalam batang rambut dan dapat melembabkan rambut lebih lama. Ini membuat bentuk rambut menjadi lebih bersinar
  • Meningkatkan penghidratan pada kulit
  • Mengurangkan gatal & radang kulit
  • Mempercepatkan kadar luka epidermis (penyembuhan)
  • Membantu merangsang pertumbuhan rambut untuk lebih cepat panjang
  • Meregenerasi rambut yg mula memutih
  • Membantu pertumbuhan rambut
  • Mempercepatkan pertumbuhan rambut baru
  • Memberi efek dingin & sejuk pada kulit kepala
  • Membantu mengangkat sel-sel kulit mati / kelemumur pada kulit kepala
  • Sesuai untuk semua peringkat umur termasuk bayi
Kandungan
Betaine, Methyl Ester Sulfonate, Methylisothiazolinone / Phenoxyethanol, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Menthol Crystals, Solicylic Acid, Panthenol, Water, Nigella Sativa Seed Oil.

17 November 2016

JOM SIHAT KAN KULIT WAJAH DENGAN NURRAYSA COLLAGEN SOAP

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




Jom SIHAT kan kulit wajah kita dengan Nurraysa Collagen Soap😘

Diperbuat dari bahan-bahan semulajadi yang mampu membuatkan anda tampil YAKIN tanpa make up berinci-inci.

🌹MINYAK ZAITUN - khasiatnya dpt mengurangi jerawat dan memudarkan parut jerawat, melembabkan wajah serta antipenuaan. 

🌹SUSU KAMBING - mengandungi banyak vitamin untuk memperbaiki jaringan kulit yg rosak, memutihkan kulit, dan ade kajian yg mengatakan vitamin didalam susu kambing ni boleh merawat masalah kulit yg lain. 

🌹Collagen Marine - Marine kolagen atau kolagen dari sumber laut mempunyai molekul yang rendah. Oleh itu ia mudah di serap oleh kulit. Kolagen memberi struktur tisu kulit menjadikan kulit sihat, gebu, cantik , kelembapan seimbang dan anjal.

CARA PENGGUNAAB NURRAYSA GLOWING DD MOIST CAKE

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu


CARA PENGGUNAAN NURRAYSA GLOWING DD MOIST CAKE

✔ Pilih tone warna NURRAYSA GLOWING DD MOIST CAKE yang sepadan dengan kulit anda.

✔ Mulakan dengan membersihkan tangan dan muka.

✔ Tekapkan span pada muka kemudian baru ratakan seluruh muka untuk nampak kesan yang kemas. Pakai bedak secara nipis sahaja.

✔ Elakkan guna bedak ketika berpeluh kerana tona tidak sekata dan bercapuk. Jangan gunakan bedak lebih daripada 4 jam, selepas 4 jam kena cuci.

✔ Penggunaan kali pertama mungkin akan naik jerawat, bedak ini merawat jadi ia adalah satu tindakbalas terhadap kulit. Selepas seminggu penggunaan dan serasi dengan kulit, kulit akan normal semula.

✔ Jika selepas guna bedak ada tanda-tanda muka merah, berbahang dan jerawat, ia disebabkan tindak balas dari bedak kerana bedak ini bersifat merawat. Bagi kulit seperti ini disarankan guna secara nipis dahulu.

✔ Jika kulit muka berminyak disebabkan guna bedak ini, ini kerana liang pori sebelum ini tersumbat. Jadi anda seharusnya cuci muka dengan betul sebelum menggunakan bedak.

👉Kulit Normal
✔ Tekap bedak seperti biasa

👉Kulit Kering
✔ Guna Nurraysa UV Cream secara nipis dan tekapkan bedak dengan rata.

👉Kulit Berminyak
✔ Jangan guna UV Cream, selepas ratakan bedak, tekapkan menggunakan tisu.

👉Kulit Sensitif
✔ Guna bedak jangan lebih dari 4 jam Guna selang sehari selama seminggu




16 November 2016

HIDUPKU

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.



Lirik Lagu Hidupku – Spider


Aku ingin kau tahu
Perasaan hatiku
Tanpamu di sisi
Hidup seakan mati

Sesak nafasku ini
Bagai tiada udara
Gelap segala-galanya

Aku tak berdaya
Untuk melangkah
Mengharunginya

Hidupku
Bagai tak bermaya
Tanpa cintamu


Aku ingin kau tahu
Kau selalu di hati
Tak akan aku lepaskan
Leka dari pandangan

Sesaat pun tak pernah
Aku melupakanmu
Walau terpisah jauh

Aku tak berdaya
Untuk melangkah
Mengharunginya

Hidupku
Bagai tak bermaya
Tanpa cintamu

Aku tak berdaya
Untuk melangkah
Mengharunginya

Hidupku
Bagai tak bermaya
Tanpa cintamu


 





15 November 2016

PEARL MAGIC LIPSTIK NURRAYSA

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.






Wow .... Bibir menawan bak buah delima.. Hahaha... 

Cantiknya warna pinkish...





  • Mesra solat
  • Mengikut warna darah si pemakai
  • Membuatkan bibir menjadi lembap dan sentiasa segar
  • Tidak menyebabkan bibir kering
  • Tidak mengandungi Plumbum yang boleh menghitamkan bibir
Kandungan
Collagen, Pearls, Vitamin E, Olive Fruit Oil, Sunflower Seed Oil, Virgin Coconut Oil.





ORGANIC BODY WASH NURRAYSA

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.



Penat nyaaa kerja hari ni..
Banyakkk sangat kerja..

Nak tidur lah..
Wei jangan tidur dulu..
Nah cuba body wash 
Daripada nurraysa beauty ni..comfirm lps ni tak rasa letih lagi..

Sebab bau dia memang
Jadi terapi sungguh..
Macam manjakan diri
Kat spa aje..
Hmm..wangiiii


Fungsi
  • Bebas Paraben & SLES (Sodium Lauryl Ether Sulfate)
  • Mengekalkan kelembapan
  • Memberi penghidratan yang terbaik kepada kulit, tanpa meninggalkan sisa melekit pada kulit
  • Memberikan kulit lebih licin
  • Menjadikan kulit badan bertambah sihat
  • Mampu memberi efek cantik pada kulit
  • Melembutkan dan melicinkan kulit
  • Membantu untuk mengelakkan kesan berbahaya kepada kulit daripada faktor-faktor cuaca
  • Mengurangkan kerengsangan kulit
  • Membantu melembabkan kulit
  • Seimbangkan pH kulit
  • Melembutkan kulit
  • Sesuai untuk semua peringkat umur termasuk bayi
  • Buih sangat halus
Kandungan
Aqua, C10-16 Alkyl Glucoside, Cocamidopropyl Betaine, Glycol Distearate, Sodium Benzoate, Pottasium Sorbate, Guar hydroxypropyltrimonium Chloride, Fragrance.









Nak try jom wassap laju2







13 November 2016

NURRAYSA JADI MILIK SAYA JUGA

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.


NURRAYSA milik saya sekarang...


Saya cuma pakai ini sahaja dulu .... Kisahnya kenapa saya kena pakai makeup bagai.. Sebabnya pada suatu hari tu saya telah dipanggil 'nenek' .... Sedihnya masa tu... Raut wajah ketika itu nampak sangat kusam n muka ni dah macam orang sakit  Aja... Gerunnya saya ketika itu... Jadi tunggu apa lagi saya pergi mencari kak sepupu untuk membeli NURRAYSA ini... Pas bebapa hari terima Nurraysa , apa lagi saya menconteng Lah  muka ni dengan Nurraysa bagi Cantik n menawan... Sampaikan cik hubby terkejut melihat saya... Cik hubby kata , " wah cantiknya sayang... Teringat sayang masa makeup masa bertunang ... Itu Lah wajah sayang ketika itu.. Abg suka sangat sayang cantik" .. Terkedu saya mendengar pujian itu.... 

#ddmc
#nurraysabeauty 
#testimoni
#blushernurraysa
#eyelinernurraysa
#lipsticnurraysa
#perfectlonglashernurraysa


NURRAYSA mesra Wudhuk

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.





Maksud mesra wuduk ialah mudah dicuci dan mudah ditanggalkan bukannya tidak perlu dicuci sebelum mengambil wuduk. Tanggalkan semua lapisan foundation, bedak , lipstik, eyeliner, blusher , eyebrow, eyeshadow dan mascara. Cuci sebersihnya sehingga tanggal habis.
Set makeup Nurraysa Beauty tidak mengandungi SILIKON dan mudah dicuci untuk berwuduk. Tidak bersifat ‘waterproof’ dan juga menggunakan bahan-bahan semulajadi sekaligus dapat merawat kulit.
Silikon adalah bersifat ‘waterproof’ ibarat lapisan plastik di atas kulit untuk makeup bertahan lebih lama di wajah dan susah di tanggalkan walaupun menggunakan sabun dan makeup remover. Perlu di cuci  banyak kali sebelum berwuduk. Wuduk boleh jadi tidak sempurna dan solat tidak sah jika tidak dicuci dengan betul-betul.
Cara cucian yang betul jika menggunakan set makeup Nurraysa Beauty sebelum berwuduk, guna Nurraysa Fast Clean Eye Makeup Remover, spray terus di muka, urut seluruh muka sehingga rata selama 1-2 minit. Bilas dengan air. Seterusnya boleh berwuduk tanpa was-was.


Credit buat : Nurraysa Beauty

Testimoni Nurraysa Collagen Soap

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.


Testimoni pengguna Nurraysa Collagen Soap:











KEBAIKAN NURRAYSA COLLAGEN BEAUTY SOAP

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.





KEBAIKAN NURRAYSA COLLAGEN BEAUTY SOAP

♥ Membersih dengan lembut dan menyegarkan kulit lesu.
♥ Mengecutkan jerawat di wajah atau badan. 
♥ Memudarkan parut dan menghilangkan parut dan cela. 
♥ Mengurangkan pigmentasi atau jeragat.
♥ Mengurangkan kedutan dan garis halus serta kesan regangan atau strectmark.
♥ Menghilangkan Black Head dan White Head.
♥ Mengurangkan kesan berminyak diwajah dan badan.
♥ Mencerahkan kulit yang kusam dan gelap, kasar dan kering.
♥ Menyamaratakan tona kulit.
♥ Memelihara kelembutan dan kelembapan semulajadi kulit.



SABUN KOLAGEN NURRAYSA BERBEZA DENGAN SABUN YANG BERLAMBAK DI PASARAN ANTARANYA :

1.Ada bintik-bintik air seakan sabun berpeluh jika ditinggalkan semalaman. Itu disebabkan sabun asli, sel-sel rumpai masih hidup dan menghasilkan air.

2.Pada permulaan guna, banyak buih. Tapi semakin tipis semakin kurang buih sebabnya saya tak guna bahan kimia untuk kekalkan sifat peluntur.
Warna semakin berkurangan makin lama guna kerana bahan asli sifat mudah bertindakbalas dengan udara. Kalau pewarna tiruan warna kekal sehingga sabun habis digunakan.

3.Bau wangi semakin lama makin kurang kerana tiada pengawet untuk kekalkan bau tersebut.

4.Bila anda gosok secara lembut dengan kuku bintik-bintik kecil (kotoran minyak tepu) akan keluar dari kulit muka anda dengan mudah


#nurraysabeauty
#nurraysacollagensoap

12 November 2016

LIRIK LAGU GEMURUH SEARCH DAN WINGS

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




Lirik Lagu Gemuruh - Amy Search / Awie Wings

Di dalam gerimis, penuh rahmat, dia tersungkur
Cendawan akrab, sesegar pagi, yang permai damaikan
Nun di pinggir rimba, lantas mendambakan
Cinta sempurna, dari jiwa, bakal surinya

Di dalam kelambu, mendung ungu, dia tersalut
Kilauan kayangan, pedoman, ikhtiar dan arah
Persis aku tak mengangankan, hidup sederhana
Menyamai, hari-hari, mimpi-mimpinya

Sendiri meratapi, sekalungan sengsara
Dan menelan seksa, pahit maung pada pujangga
Terbukti kasihnya sengatan berbisa
Menguntum gerigis besi kaca dan pawaka

Tak tersedar menyeresapi ke pusat keinsanan
Membibitkan titis-titis sepekat warna darah dan dosa



Kucing Dan Cermin Ajaib di dalam Sebuah Rumah Agam

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.

Hari ini ada cerita yang menarik yang ingin dikongsikan bersama-sama;

Kucing Dan Cermin Ajaib di Rumah Agam

Pada sesuatu petang damai , ada tiga ekor kucing yang dinamakan, Putih ( ibu ) , Kelabu (Bapa ) dan Ninit ( anak ).- tinggal berdekatan dengan sebuah rumah agam di pinggir hutan selepas dibuang oleh tuannya. Sewaktu berehat di bawah sepohon pokok pelam ,Kelabu telah berceritakan pada Ninit tentang sebuah rumah agam yang dipenuhi cermin ajaib di dalamnya.

" Ramai betul ke rumah itu, " Kata Kelabu. Ninit yang duduk di belakang pasu hanya mendiamkan diri sahaja.

" Ada yang kata tempat itu Ajaib...." Tambah Kelabu cuba menarik perhatian NiniT dan  Putih.

" Ajaib ? " terpacul perkataan daripada mulut si Ninit. Kelabu dan Putih serentak memandang ke arah anaknya itu.

" Ninit .... jangan pandai-pandai pergi. Nanti ditangkap orang, " Kelabu cuba menakut-nakut anaknya.

Ninit hanya menunduk tetapi jauh di sudut hatinya melonjak-lonjak mahu ke rumah agam itu. Dia ingin tahu apa yang ada di dalamnya. Benarkah rumah agam itu Ajaib?

Hari berganti Hari , Ninit semakin tidak dapat menahan dirinya untuk pergi melihat rumah agam tersebut. Suatu hari dia benar-benar mendapat peluang apabila kedua ibu bapa tiada di rumah. Sambil berjalan Ninit mengiau-Ngiau keriangan.

Dari kejauhan Ninit sudah nampak bumbung rumah Agam itu. Dia berlari sambil menyanyi-nyanyi. Dari satu tangga ke satu anak tangga yang lain Ninit melompat-lompat.

Dengan menggunakan kepalanya dia menolak daun pintu. untuk seketika dia tergama apabila melihat seribu kucing sedang tersenyum menyambut kedatangannya. Apabila Ninit mengangkat tangan untuk menyapa seribu kucing lain turut mengangkat tangan membalas lambaiannya.



Terlalu suka , Ninit menari-nari dan melompat-lompat kegembiraan. setiap kali dia berpusing dan melonjak , kucing yang ada di sekeliling turut sama mengikut aksinya. Dia tersenyum dan kucing lain membalas senyumannya penuh mesra. Ninit meninggalkan rumah agam itu dengan  perasaan cukup gembira. 

" ini lah tempat yang paling menakjubkan. Aku akan datang lagi, " Ninit bercakap bersendirian sewaktu menuruni anak-anak tangga. Sedang asyikl menari-nari , tak sengaja dia tersepak kaki Bulat , kawan sekampungnya. 

" Tak nampak ke ? " Bulat menengking. 
" Maaf , tak nampak . Maaf ye Bulat! " Ninit merayu , tetapi Bulat langsung tidak menghiraukan rayuan Ninit.

Bulat meninggalkan kawannya itu terpinga-pinga. Tiba di hadapan pintu Bulat menjeling Ninit dengan sombong, tetapi anak kucing itu hanya tersenyum sahaja walaupun Bulat merenungnya dengan benci.

diselubungi perasaan angkuh , marah dan benci, Bulat menolak pintu. Dia menjengah ke dalam rumah agam itu. tetiba seribu ekor kucing bermuka garang menyergah Bulat.



Bulat geram dan marah apabila disergah. Tanpa berfikir panjang dia menyergah balik kucing itu sambil tangannya menampar-nampar ke udara seperti mahu mencakar lawannya.

Sesungguhnya Bulat tidak menduga semua perbuatannya itu dibalas balik seribu kucing dirumah agam itu. Apabila dia marah ke semua kucing itu akan memarahinya semula. 

Kemudian Bulat mengejek kucing sombong yang berada disekelilingnya. Ejekan itu di balas pula dengan tindakan yang sama. Benci melihat kucing-kucing yang sombong itu , Bulat terus berlalu. Sewaktu menuruni anak-anak tangga dia berazam tidak akan kembali ke rumah agam itu.

" Hai Bulat!" Ninit menyapa Bulat dari bawah pokok pelam di tepi jalan.

Bulat terkejut melihat Ninit masih boleh tersenyum dan menegurnya walaupun sebentar tadi dimaki hamun dan diherdiknya. Dia melihat tidak ada perubahan langsung pada riak muka kawannya itu. Malah bergurau dan tersenyum. Dia berjalan ke bawah pokok pelam mendapatkan Ninit. Muka Bulat masam dan berkerut-kerut.

" Aku pelik lah tengok kau , dah masuk ke dalam rumah agam yang dahsyat tu kau masih lagi boleh tersenyum, " Bulat mula bersuara.

" Rumah dahsyat? Apa yang kau cakap ini , Bulat? Bagi aku itu lah rumah yang paling hebat pernah aku masuk. Semua kucing yang ada di dalam rumah agam itu menyambut aku dengan senyum manis, " kata Ninit.

Tercenggang Bulat mendengar cerita Ninit, jauh berbeza daripada pengalamannya. Baginya berada di dalam rumah agam itu cukup menggerunkan dan menakutkan lagi. Semua kucing di dalam rumah agam itu merenungnya dengan muka masam dan marah.

" Bulat ... kucing-kucing yang kau nampak itu adalah diri kau sendiri. Kalau kau masuk kedalam rumah itu dengan wajah yang masam dan marah , dinding rumah bercermin itu akan memantulkan semula wajah kau semula." terang Ninit.

Bulat terdiam mendengar nasihat kawannya itu dan dia tidak pernah terfikir bahawa kucing-kucing itu adalah dirinya sendiri.

" patutlah muka kucing - kucing itu semua serupa muka aku, " kata Bulat dengan perasaan malu.


Pengajaran melalui cerita tersebut :

Begitu lah hidup ini. semua muka yang kita lihat setiap hari adalah cermin diri kita. Kalau kita murah dengan SENYUMAN , orang lain pun akan sentiasa senyum pada kita. sama juga halnya kalau kita sentiasa bermasam muka dan sombong dengan orang kita temui. orang lain pula akan melakukan perkara yang sama kepada kita.

Jadi , Senyum lah senyum lah senyum la selalu walau apa jua keadaan ...

SENYUMAN itu adalah separuh daripada IMAN


sekian. terima kasih.....

Doa Buat kedua Ibu Bapaku

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




semoga Allah Merahmati dan melindungi kedua ibu bapa ku ... walaupun di mana sahaja mereka berada. Aamiin Ya Rabbal Aalamiin...



Al - Mujib Yang Maha Mengabulkan

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




( QS HUD , 11:61 )

Maksudnya :

" dan kepada kaum Thamud ( Kami mengutus ) saudara mereka Salleh , Dia berkata , " Wahai Kaumku ! Sembahlah Allah, Tidak ada Tuhan Bagimu selain-Nya. Dia telah menciptakanmu daripada bumi ( tanah ) dan mengkehendakimu memakmurkannya ( Manusia dijadikan penghuni dunia untuk menguasaidan memakmurkannya) , oleh itu mohonlah keampunan kepada-Nya , kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Tuhanku sangat dekat ( rahmatnya) dan memperkenankan ( doa hamba-NYa )


Asmaul Husna Al -Mujib Yang Maha Mengabulkan segala doa hambaNya:



Allah swt mempunya nama Al Mujib , ertinya adalah Dia yang menerima segala permohonan dan doa untuk dikabulkan. Dialah yang mengabulkan permohonan hamba yang memerlukan ketika berdoa kepada-Nya dan menolong hamba yang minta-minta ketika memanggil -Nya. Dia juga yang membuang segala keburukan daripada hamba Nya yang terpilih dan mengangkat musibah daripada kekasihNya. Semua makhluk memerlukan-Nya. Sesungguhnya , tiada kehidupan yang lurus bagi para hamba, kecuali dengan bersandar kepadaNya, tiada tempat untuk berlindung selain hanya kepada-Nya. Zat yang Maha Mengabulkan segala bijaksana dalam pengabulannya. Kadang-kadang Dia Menyegerakannya dan kadang-kadang Dia Melewatkannya, sesuai dengan keperluan hamba yang memintanya itu, dan bergantung kepada permintaan hamba itu sendiri. Berlemah lembut dengan memilih apa yang sesuai dengan keadaannya, atau dengan menyimpan sesuatu yang bermanfaat bagi mereka ketika semua hamba kembali kepada-NBya kelak. Bahkan, Allah Maha Mengabulkan doa hamba dan tidak pernah mensia-siakan harapan Hamba-Nya sebagaimana janji-Nya.

Seorang Muslim yang Mengesakan Allah dengan nama Al Mujib ini, seharusnya menyakini bahawa Allah Maha Mengabulkan doa hamba yang berdoa kepada-Nya. Allah tidak akan mensia-siakan harapan hamba yang bergantung dan bersandar kepada-Nya. Oleh yang demikian , bersemangatlah dan tingkatkan doa Kepada-NYa. Seelok-eloknya memilih waktu berdoa yang baik , seperti turunnya Allah ke langit di sepertiga malam, waktu itulah yang paling Agung untuk memperolehkeampunan dan pahala daripada-Nya. Dan jangan meminta kepada Allah agar segera dikabulkan , dan tidak berdoa secara lantang , kerana boleh menimbulkan fitnah dan riak. Elakkan berlebih-lebihan dan permusuhan dalam doa. Doa itu harus dilakukan dengan penuh rendah diri, ketenangan , kelembutan dan merasai kedekatan Allah. 

( Dr. Mahmud Abdurrazak Al-Ridwani , Ad-Du'au bil Asmail Husna , 2005 :69 )

Doa Asmaul Husna yang bertepatan dengan nama AL Mujib adalah diriwayatkan Zaid bin Arqam r.a bahawa Nabi saw sentiasa berdoa bermaksud :

" Ya Allah , sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada hati yang tidak khusyuk , jiwa yang tidak penah puas , ilmu yang tidak bermanfaat, dan doa yang tidak dikabulkan . "

( Sahih Muslim , 2722 )



rujukan :

Al-Quran Al Karim Terjemahan dan Tajwid berwarna Al -Haramain , Karya Bestari , Resam Uthmani Bahasa Melayu, cetakan ke -9, julai 2016.






Berfikiran Positif

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.



Good luck ...

Semoga Allah swt mempermudahkan segala urusan anda. Sentiasa Lah berfikiran positif akan menerbitkan aura yang positif di dalam diri sendiri.

Happy holiday ... Smile always..






SIMPTOM-SIMPTON GANGGUAN JIN

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.






“SIMPTOM-SIMPTOM GANGGUAN JIN”
================================

(SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI TANDA-TANDA INI DISARANKAN AGAR ANDA SEGERA DIRAWAT!!!)

Ketika tidur
==========

*Dihimpit sesuatu ketika tidur.
*Bunyi gigi ketika tidur.
*Mimpi bayi, budak kecil atau menyusu bayi yang disayangi ketika tidur.
*Mimpi binatang berbisa dan binatang buas seperti ular, kala jengking, anjing, harimau dll.
*Mimpi menakutkan.
*Mimpi paderi, salib dan gereja.
*Mimpi tanah perkuburan dan orang mati.
*Mimpi benda kotor, jijik dan sampah sarap.
*Mimpi tersentak jatuh dari tempat tinggi.
*Terdengar suara orang datang menyergah dan memarahi ketika tidur.
*Mimpi benda tajam seperti jarum, pisau, miang buluh dan mimpi api serta bencana alam.
*Terasa ada menyentap kaki ketika tidur.
*Terasa ada benda ‘meniduri’ ketika tidur.
*Mimpi makhluk yang menyeramkan datang mengacau dan menengking.
*Mimpi lembaga berdialog perkara yang tidak baik ketika tidur.

*Mimpi tandas dan buang air

*Mimpi perkara menggelikan seperti ulat, lintah dll.

Ketika jaga
==========

*Sakit tulang belakang tanpa sebab.
*Sakit kepala luar biasa atau migrain khususnya waktu senja ke atas.
*Istihadah. (haid lebih 15 hari)
*Terasa ada benda yang mengekori sentiasa.
*Takut tidak bersebab.
*Badan terasa berat dan malas.
*Sukar mendapat jodoh.

*Suka bercakap-cakap berseorangan.
*Sakit bahagian rusuk kiri dan kanan dan belikat.
*Sesak nafas, batuk dan sakit badan waktu maghrib.
*Ragu-ragu tentang iman dan ajaran agama Islam.

*Ternampak-nampak bayangan atau lembaga.
*Pengsan atau sawan tanpa sebab dan STROK.

*Orang yang disayangi kini orang paling dibenci.

*Pemarah tidak bertempat. Sikap berubah-ubah.S
*Sakit anggota badan tertentu tanpa sebab dan terasa bisa-bisa.
*Sakit ketika menziarahi orang mati dan jenazah.
*Sakit tulang empat kerat.
*Batuk yang berpanjangan dan kadang2 berdarah.
*Kuat berangan.
*Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
*Selalu ditindas, dibenci dan dihina.
*Nafsu seksual yang melampau.
*Pernah mengambil amalan silat kebatinan yang bercampur aduk dengan jin.
*Mandul.
*Terasa diri selalu diperhatikan.
*Kerap mendengar bisikan yang bukan-bukan.
*Kerap melihat susuk penampakan jin di mana2. Dianggap anugerah tetapi sebenarnya adalah gangguan.
*Takut menziarahi jenazah.
*Terasa sesuatu bergerak di tapak kaki.
*Gelisah dan panas tengkuk ketika mendengar al Quran dan azan.
*Rasa seperti hampir mati atau keinginan bunuh diri.
*Nampak bayang-bayang melintas.
*Sukar lelapkan mata atau insomnia.
*Terasa benda menolak ketika memasuki tandas.
*Ada bisikan yang menyuruh melakukan maksiat.
*Sakit bahagian perut tanpa sebab.
*Ketumbuhan ganjil pada badan atau kanser.

*Bersilat bersendirian atau tiba-tiba bersilat dalam keadaan tertentu.

*Benci melihat orang soleh seperti imam dan ustaz.
*Sakit dada dan kaki terutama waktu senja ke atas.
* Terasa benda bergerak di bawah kulit.
*Bayi kerap menangis terutama waktu malam.
*Ternampak bayang dan bunyi benda jatuh di dalam rumah.
*Suami isteri kerap bergaduh walaupun perkara kecil.
*Sayang melampau-lampau kepada orang yang baru dikenali.
*Malas beribadah
*Mempunyai ketagihan dan tabiat buruk berbentuk maksiat yang sukar ditinggalkan.
*Nyanyuk ketika lanjut usia.
*Kanak2 hyperactive atau autisme.
*Sikap berubah secara mendadak.
*Kerap sendawa apabila mendengar al Quran dan azan.
*Kerap keguguran.
*Gagal melakukan hubungan kelamin.
*Mengantuk di dalam majlis ilmu dan ketika mendengar al Quran.
*Sakit mental atau gila.
*Nafsu seksual songsang sesama sejenis dan berperwatakan jantina yang berbeza


Kredit buat >>>> Sabun Bidara

10 November 2016

Toyota Namanya

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.

Sudah bertahun saya menyimpan impian untuk memiliki sebuah Mesin jahit elektrik dan portable yang mudah dibawah ke mana-mana sahaja. Hari ini saya dan cik hubby pergi Lah ke sebuah kedai yang sudah lama tidak dikunjung , Uncle Koo Long. Namanya sudah lama terpahat dihati ini sejak kecil lagi... Selalunya Emak dan ayah sahaja yang suka memberi alatan perabot dan elektrik di kedai Uncle Koo Long... Terubat sedikit rindu pada Uncle... Huhuhu...

" uncle, saya mahu cari sewing machine ? "

" toyota mahu ka?"

" Toyota ?"

" iye Lah Toyota brand... Ingat kereta aja ker jenama Toyota... "



Ini Lah dia TOYOTA MESIN JAHITNYA.


Aku tersenyum.

" Mari saya tunjukkan pada awak... "

Abis semua Uncle tunjuk kan cara2nya A~z pastu 1~ 15...



Toyota Mesin Jahit diberi nama



Adapter

Manual dan CD Mesin menjahit


Jenuh juga... " pandai juga uncle ni menjahit kain.... " 

Tapi uncle kata, "awak mesti n pandai... KREATIF ya..." 

:-) :-) :-)


harganya mampu milik Rm1000+++... Selepas ni Boleh Lah mengenjut apa yang patut.... Hihihi...


SINI






ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign